Vårull från Kallbo


För ett par veckor sedan åkte jag till systern min under en helg. Våren hade knappt hunnit dit på allvar och björkarna hade endast musöron. Det var endast några fjuttiga plusgrader på natten. Mycket prat utvid den vedeldade kaminen som gav skön värme blev det. Vi åkte till deras betesmark för att se om gräset hunnit växa upp tillräckligt för att kunna föda deras getter och får. Döm om våran förvåning när vi upptäckte att mitt i hagen låg en mindre renhjord. Renarna gav sig snabbt av men lämnade efter sig en renkalv som låg ner på marken. Vi trodde till en början att den var död, tills den slött lyfte huvudet och tittade på oss. Strax efter vaknade den till och såg sig förvirrat omkring efter sin flock, som vid det här laget redan var långt borta. Den lilla stackaren sprang åt helt motsatt håll än resten av flocken. Jag hoppas att den hittar tillbaks till flocken så småningom.



Med mig hem från min syster fick jag en fäll vårull från deras bagge. Ullen har jag i vanlig ordning tvättat och eftersom den fortfarande luktade väldigt mycket bagge så färgade jag den.



Här är hela fällen nerstoppad i grytan och värms sakta. Trodde inte att allt skulle rymmas med det är enormt stor volymskillnad på torr och våt ull.



Härliga färger som precis landat i ullen ...



...som efter färgningen såg ut så här.



Nu ligger olikfärgade ulltussar och torkar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0