Tesad ull

Ni minns den gröna grytan jag hade puttrande på spisen... Ullen har torkat och jag upptäckte att jag varit lite för ivrig vid färgningen. Man ska inte röra om så mycket när man värmer ull för då ökar risken att ullen tovar ihop. Det är verkligen svårt att inte röra och försöka se hur färgen kommer att bli. Alltså var en del rejält ihoptovat.

Jag ägnade halva dagen i går åt att försöka tesa ut ullen. Det innebär att man tar och drar isär fibrerna innan man ska karda den. Idag är jag öm i fingrarna av allt slitande.



Till vänster "tjorvet" och till höger fint tesad ull. Lägg märke till hur färgen ljusnar när den är tesad. Den kommer att mörkna igen när jag spinner garnet.

Halva säcken kvar. Jag tar det om några dagar, när fingrarna slutat ömma...

Kommentarer
Postat av: karin

Skam den som ger sig, bra jobbat!!

2012-01-17 @ 08:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0