Ull, ull ljuvliga ull

Förra helgen var jag och barnen till Arjeplog och hälsade på min äldsta dotter och syster. Där hade hösten slagit ut i full prakt. Gula och röda löv prydde träden och vädret var för ovanlighetens skull vackert. Hög klar luft och bergstoppar i höstens färger som speglade sig i Hornavan.
Hos min syster fick jag förmånen att vara med på fårklippning. Fåren hade just kommit hem från sommarbetet någon mil därifrån och höll på att installera sig hemmavid. Min systers man hämtade ett av fåren och ledde det till en klippbock, som gick att fälla upp. Mycket praktisk makapär. Då hamnar fåret i bra arbetshöjd. Han stod på den ena sidan och handklippte, räckte ulltussarna till mig för granskning, innan jag stoppade ner dem i säcken. Mycket bra, i och med att då var grovsorteringen gjord på en gång. Två får blev klippta, ett vitt av blandras och ett grått med pälsinslag.
Här är ullen alldeles nytvättad och ligger på tork och väntar på att bli garn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0