Mera spinnkurs

Var under helgen i Balfors på Spinna vidare-kurs. Vi satt i det mysiga timmerhuset där elden sprakade i vedspisen. Många nya bekantskaper gjordes och tips och idéer utbyttes. Det var mäktigt att träffa barnbarnet till en gammal granne som gjort mycket starkt avtryck på mig. Grannen hade levt nästan ett sekel och var vid mycket god vigör under så gott som hela livet. Stark, senig man med åsikter om allt, kunde prata med gammal som ung, hög eller låg med glimten i ögat. Barnbarnet hade tillbringat mycket tid tillsammans med honom, sprungit omkring i skogarna och hälsat på de tidigare ägarna till det hus där jag nu bor. Det är svindlande och överväldigande hur livets möten kan te sig.
Under kursen fick vi se kaninklippning, välja material som bla silke, pälsull, fibrer från en australiensk råtta (!) i alla möjliga färger. En utställning på övervåningen där bilder från olika djur med spunnet garn hängande under inspirerade. Får, get, hund, älg, varg var några. Tom ett garn spunnet av mjölkprotein!
Detta garn hade jag påbörjat hemma och som många gånger tidigare ändrade jag mig under tillverkningens gång. Jag hade tänkt att det skulle bli tvåtrådigt men detta navajotvinnade jag. Då kommer färgerna fram bättre och skarpare. 

En blandning av rosa och lila ull som jag maskinkardade under kursen och spann ett tvåtrådigt garn av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0