Färg, nyanser och mod

Jag har tillbringat en dag hos Kia och färgat både ull och garn. Vi fick lära och olika tekniker; i gryta, microfärgning och färgning i ugn. De olika teknikerna har sina fördelar beroende på om man vill färga mycket eller lite, enhetlig färg eller melerat. Här är en grön gryta med lite orange-gult på toppen.
Till en början undrade jag hur slutresultatet skulle bli om jag gjorde på ett visst vis, innan slutet började jag testa att blanda olika färger och helt enkelt bara invänta resultatet.
Dagens resultat! Det kommer att bli många meter tråd.
Tvättad ull på tork. Grå gotlandsull och vit blandull. Den vita är superlång, ca 10-15 cm. Fårägaren hade inte klippt under ett helt år. Tack vare att fåren haft stort utrymme i lagården och fått rejält med mat är ullen jättefin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0