Ulldagar i Balfors

En helg fylld av ull, kardor, spinnrockar och kokande grytor. Är man inte nära himmelriket då?!
Stora grytor puttrade nere vid ån med bl a renfana, krapp, koschenill och skal från rödlök. Garn betades och värmes sakta upp till 85 grader i de olika färgbaden för att sedan ligga där i en timme. Sedan hade de ofärgade garnhärvorna fått nyanser i gult, rostrött, rosa och grönt. De skrattades och ögonen tårades även av röken från de vedeldade grytorna.
I lagårn tovades det för fullt både i vått och torrt.
Uppe i timmerhuset fanns knappt någon golyta kvar. Där var spinnrockar uppställda överallt och alla arbetade med att omvandla ullockar till tråd genom att plocka ullen ren från skräp och dubbelklipp, karda för hand, karda med maskin och sen spinna. Spinnrockar från gammelmormors tid till nyproducerade användes.
Här har jag spunnit av brun ryaull. Ullen var väldigt fet och garnet kändes lite klistrigt före tvätt. Nu hänger det på tork och jag längtar tills jag får känna på den i torrt tillstånd.
Jag färgade garn i koschenill, de två kraftigt rosa härvorna och ett efterbad med koschenill blandat med rödlökskal, de orangefärgade.
Tack ni alla deltagare och kursledare som förgyllt helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0