Garn under tillverkning

Här är den tvättade ullen från Gotland. Jag höll till ute och tvättade i omgångar. Brasan brann med en stor kastrull vatten som jag blandade till lagom temperatur, 45 grader. Ullen fick sen ligga i ca 10 minuter för att sen tvättas en gång till med en gnutta diskmedel. Efter sköljning centrifugerade jag ullen och torkade den.
Här har jag handkardat ullen. Lägg märke till de olika grå nyanserna.
Entrådig tråd under tillverkning i spinnrocken.
Det blev tretrådigt garn av ullen. Mitt första tretrådiga. Trots de stora grånyanserna i kardrullarna blev garnet ganska enhetligt i färg efter tvinningen.
I bakgrunden skymtar mitt pågående stickprojekt av garnet. Det kommer att avslöjas senare vad det är.

Kommentarer
Postat av: Carin Bergman

Hej Ulrika! TACK än en gång för ditt mjuka, vänliga, kunniga och tålmodiga sätt att ledsaga mej initialt i spinningens värld. Du är fantastisk. Hoppas jag får träffa dej mer .... Eftertänksam söndagskram Carin

2011-08-21 @ 20:22:29
Postat av: Ulrika

Tack, det var roligt att kunna hjälpa till. Vi ses kanske på Spinna vidare-kursen eller Fiberfestivalen i höst.

2011-08-23 @ 12:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0